Co můžete dělat, když váš partner chrápe

Domov, 12. 3. 2021

Foto: Shutterstock

Chtěli byste usínat vedle sebe, ale nejde to? Posíláte partnera každou noc na gauč do obýváku nebo tam utíkáte sama? Pokud tomu tak je, asi už jste vyzkoušeli různé možnosti, jak chrápání potlačit nebo jak si co nejlíp zacpat uši. Jaké aktivní a pasivní způsoby máte k dispozici?

Rychle pro špunty

První, co vás napadne, je zacpat si uši. Základní špunty z lékárny stojí pár korun, ale uživateli nenabídnou příliš pohodlí a funkčnost proti chrápání je velmi individuální a diskutabilní. Přesto mohou někomu při slabším chrápání partnera vyhovovat a stačit. Jedná se zkrátka o nejlevnější variantu společného spánku s chrápajícím partnerem.

Na trhu je také celá řada opakovaně použitelných špuntů, často kovových, s omývatelnou silikonovou koncovkou, které ucpou zvukovod o něco lépe než základní pěnová varianta. Jejich cena se však již pohybuje mezi 450 a 1000 Kč.

Aby nechrápal…

Kromě špuntů je v lékárnách a na e-shopech k dispozici několik různých sprejů, které působí na měkké tkáně dýchacích cest a slibují zmírnění chrápání. Kdo je vyzkoušel, ví, že i jejich účinek je velmi individuální a závisí na míře chrápání jednoho a lehkosti spánku druhého partnera.

Kromě toho je na trhu množství nejrůznějších doplňků, od náústků, dilatátorů, stahujících popruhů přes hlavu až po kompletní obličejové masky. Ale… zkuste se v tom vyspat.

Moderní vychytávky

Další část elektronických produktů monitoruje chrápání (vestavěným mikrofonem nebo jinou formou měření) a při jeho zjištění probírá chrápajícího spáče elektrickými impulsy nebo třeba vibracemi v uchu, což však velmi snižuje kvalitu spánku uživatele. Cena podobných řešení se pohybuje mezi několika stokorunami až do několika tisíc.

Záchranný bílý šum

Z nabídky všech řešení vyčnívají aktivní špunty do uší. Ty se podobně jako tradiční špunty nezaměřují na chrápajícího, ale na postiženého partnera. Přestože obsahují elektroniku, jsou menší než jednorázové špunty z lékárny a nebrání pohodlnému spánku na boku. Využívají způsob, při kterém jsou rušivé vnější zvuky potlačeny jiným, bližším zvukem.

Do uší pouštějí po zvolenou dobu nebo i celou noc některý ze speciálních zvuků takzvaného bílého šumu (na výběr je například jemné šustění listí, praskání ohně, serenáda cvrčků, vlnění moře a další). Ten má za cíl potlačit nejen okolní rušivé zvuky, ale také pomoci v boji proti dalším formám poruch spánku. Funkce bílého šumu je dnes velmi diskutovaným tématem.