Jak je to skutečně s kazítky v elektronice

Domov, 12. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Více než 75 procent lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty, říká nedávný průzkum. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nelze být jist, jak dlouho vydrží.

Kazítko jako lochneska?

„Kazítko“ – možná existuje, možná je to jenom mýtus. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka ze Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů. Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat většinou krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.

Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty Opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí, v průzkumu zjistil, že více než 3/4 Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost. „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty,“ shrnuje Charvát.

Víc než dva roky

Každopádně se proti takovémuto riziku lze pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě pojištění prodloužené záruky, které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou. „Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z pojišťovny.

Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.