Návod, jak letos nepodlehnout podzimnímu splínu

Domov, 14. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Příchod podzimu s sebou sice nese krásně zbarvené listí, zároveň je však předzvěstí podzimních mlh, sychravého počasí a nedostatku slunečních paprsků. To působí na mnohé až depresivně. Dá se tomu nějak předcházet?

Hurá ven

Podzim

Změna teplot, zhoršující se počasí a zkrácení dne svádí k tomu, abychom trávili více času doma. A to je chyba! Sport a procházky jdou po létě do ústraní. Lidé málo vycházejí ven, raději se zavírají doma a relaxují pasivně, což je škoda. Vždyť podzim je období pestrých barev a poměrně dost dní je stále slunečných. Nenechte se rozhodit tím, že se dříve stmívá a musíte si na sebe vzít teplejší oblečení. Příroda má neuvěřitelnou schopnost nabíjet energií a pokaždé, když se přemůžete, vám bude odměnou pocit lehkosti a radosti.

„Období října je časem, kdy nám podle východní medicíny mohou začít naše starosti přerůstat přes hlavu, zkuste si proto uvědomit, co za problémy ve svých životech můžete vyřešit a zbytek se pokuste nechat být. Neberte na svá bedra starosti jiných. Usmívejte se. Většinou si hlavně uvědomujeme, co je špatně, zkuste se naučit naopak vnímat všechno krásné okolo sebe. Každý den si naplánujte, jak si osladit svůj život, jak si udělat radost. Nečekejte, že to někdo udělá za vás. A právě procházka může být správnou terapií,“ říká zakladatelka a instruktorka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová.

Jděte pouštět draka

Pouštění draka

Využijte větrného počasí a vyrazte ven pouštět draka. S dětmi nebo klidně sami. Vraťte se do svých dětských let a vychutnejte si alespoň na chvíli naprostou bezstarostnost. Kromě toho má tato tradiční zábava i další plusy. Budete trávit čas v přírodě, v pohybu a užijete si u toho spoustu zábavy. Navíc si můžete zhotovit vlastnoručně vyrobeného draka, který má při pouštění mnohem větší kouzlo než ten kupovaný. Při výrobě draka se skvěle odreagujete, můžete rozvíjet svou fantazii a pomůže to i při stmelování rodiny.

Pro sladký život

Kaše

S příchodem podzimního období hraje klíčovou roli to, jak budete k životu přistupovat. Snažte se obklopit lidmi a věcmi, které na vás působí pozitivně. Víc než kdy jindy dělejte sami sobě radost a neodpírejte si ani dobré jídlo. To ovšem neznamená, že se máte od rána do večera ládovat čokoládou nebo zmrzlinou.

„Dejte raději přednost sladké snídani ve formě cereálií, müsli, ovesné kaše ozdobené čerstvým ovocem, nebo si připravte sladké palačinky. Tím uspokojíte své chuťové buňky a zároveň dodáte tělu potřebné živiny,“ radí Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy společnosti Bonavita.

Zkuste jógu

Jóga

Podzim je ideální období na vyzkoušení něčeho nového. Zapište se do kurzu tance, jógy nebo zkuste thajský box. Neváhejte se pustit do něčeho, co vás vždy lákalo. Posílíte tím psychické i fyzické zdraví.

Podle mých zkušeností pomáhá zvládnout náročné podzimní období cvičení jógy. Pokud nemáte zdravotní komplikace můžete zkusit hot jógu, protože právě podzim je ideálním časem na pročišťování našich lymfatických drah a jejich uvolnění, proto příjemné vypocení s pohybem může být pro zdraví to pravé. Výborně se k tomu hodí i zázvorové čaje nebo zaručený recept podle svaté Hildegardy – červené víno svařené se zázvorem a medem, jen to nepřehnat s dávkováním. Na podzim a v zimě máme více příležitostí ke zklidnění a usebrání, k odpočinku a vnímání plynutí. A přesně to jóga nabízí,“ vysvětlujete instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

Pořádný odpočinek

Odpočinek

Abyste se cítili opravdu dobře a byli v harmonii, je potřeba pravidelný pohyb vyvážit kvalitním odpočinkem. Dopřávejte si více spánku než obvykle a snažte se o to, aby byl váš spánek co nejvíce kvalitní. To znamená, že si nebudete hrát před spaním s mobilem či tabletem, ale omezíte i čtení v posteli. Věra Vojtěchová doporučuje zařadit i pravidelnou meditaci: „Stačí meditovat patnáct minut denně, tělo si báječně odpočine a začnou se dít zázraky.