Co byste měli přestat dělat, když chcete žít déle

Jak na to, 13. 8. 2020

Foto: Shutterstock

Jíte nezdravé potraviny, na pohyb vás neužije a spánek považujete za ztrátu drahocenného času? Děláte všechno pro to, abyste tu moc dlouho nepobyli… Vyhýbejte se nezdravým návykům a prodlužte si život o hezkých pár let!

Data Českého statistického úřadu dokládají, že za uplynulé století se tuzemským mužům prodloužil život průměrně o 29 let a ženám o 32 let. To ale pořád ještě neznamená, že se každý našinec musí nutně dožít požehnaného věku! Co předčasnému odchodu na onen svět hodně nahrává? Na tyto zlozvyky si dejte pozor…

Nezdravé stravování jako hodně velký problém

Obezita, diabetes 2. typu, srdeční choroby, arteriální hypertenze, vysoký cholesterol, demence i různé druhy rakoviny. To jsou závažné komplikace, v jejichž vzniku sehrává nezdravé stravování jednu z hlavních rolí. Jídla s vysokým obsahem tuků, sodíku, sacharidů i rafinované mouky dle některých odborníků mnohdy ohrožují zdraví více než užívání návykových látek.

Je tedy jasné, že klíčem k dlouhověkosti je konzumace potravin bohatých na vlákninu, omega-3 mastné kyseliny, vitaminy a minerály. Ze svého jídelníčku tedy nevykazujte ovoce, zeleninu, ryby, celozrnné produkty, ořechy, luštěniny, semínka a mléčné výrobky.

I polehávání na gauči představuje hrozbu

Studie z roku 2015, jejíž poznatky publikoval magazín American Journal of Clinical Nutrition, dospěla k závěru, že nedostatek fyzické aktivity zvyšuje riziko předčasného úmrtí, a to nezávisle na indexu tělesné hmotnosti daného jedince. Kdy jste se naposledy byli „protáhnout“? Sportem si posílíte imunitu, cvičení také zlepšuje stav kardiovaskulárního systému i respirační funkce dýchací soustavy. Rovněž předchází osteoporóze, omezuje pravděpodobnost depresí a prospívá trávení, zatímco příznivě působí na kosti.

Nekvalitní spánek? To je zlo

Jak moc si škodíte tím, když spíte málo a ke všemu špatně? Situace je možná vážnější, než si myslíte. Američtí lékaři z Harvard Medical School se na základě vlastního výzkumu domnívají, že dlouhodobá absence kvalitního odpočinku navyšuje pravděpodobnost dřívějšího skonu až o 15 %. A to skutečně není málo. Co naplat, kdo si chce prodloužit existenci, ten musí v peřinách trávit poctivých osm hodin!