Jak na to, 6. 1. 2022

Foto: Shutterstock

Práce z domova je v současnosti pro mnoho firem opět nutností a nejspíš nezmizí ani po odeznění pandemie. Dlouhodobě ale z využívání homeworkingu mohou plynout problémy, které komunikaci výrazně zkomplikují.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Ach, ta komunikace

Pokud pracovní tým není pohromadě a drtivá většina zaměstnanců je na home office, může velmi jednoduše dojít ke zhoršení komunikace a řízení. Lidé přestanou efektivně sdílet informace, a pak je jen krůček k problémům jako je dezorganizace a celková neefektivita.

Chybí také rychlá komunikace nad kávou v kuchyňce nebo u oběda, kdy se často rychle a efektivně ujasní například nejednoznačné nebo špatně pochopené zadání a ušetří se tak mnoho cenného pracovního času.  Při těchto setkáních vznikají také kreativní nápady a utužují se vztahy mezi spolupracovníky, který pomůže k vytvoření opravdu funkčního týmu. Řešením je využití komunikačních platforem jako je například Slack nebo Basecamp, kde mohou členové týmu operativně chatovat a diskutovat,“ říká Michal Novák ze společnosti Profesia CZ.

Osobně, nebo neosobně?

Absence osobní komunikace v kanceláři může vést i ke zkratu spolupráce a oslabení synergie, které z ní mají ideálně plynout. Týmy pracující distribuovaně proto potřebují být vybavené účelnými nástroji pro spolupráci a sdílení informací.

„Osobní interakci nejlépe suplují videokonference, které nabízejí kvalitní přenos zvuku a obrazu, možnost sdílet dokumenty a spolupracovat při jejich editaci. Nejnověji se týmům při videokonferencích osvědčuje třeba i chytré řešení Kaptivo, které umí v reálném čase snímat a sdílet ručně vytvořený obsah na tabuli,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Výhodou komunikačních platforem, pokročilých videokonferenčních řešeních typu Lifesize či právě interaktivních pracovních ploch je, že komunikace, nápady i závěry jsou strukturovaně nahrávány a uloženy. Je možné je tak kdykoliv následně dohledat a dále s nimi efektivně pracovat. To je velkou výhodou také v případě pracovní neschopnosti či fluktuace zaměstnanců.

Když se zdráhá technika

Homeworking je ve velké míře závislý na fungujících technologiích. A komplikace pak jako mávnutím kouzelného proutku odříznou jednotlivce i celé týmy od komunikace i od samotné práce. Může se jednat o banální technologický problém s počítačem či internetem, závažné problémy v pracovních systémech nebo jen o neschopnost jednotlivců pracovat s technologiemi. Důsledek je ale vždy stejný – problémy v komunikaci s vlivem na motivaci a výkonnost.

Práce z domova klade požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Co zaměstnanci mohlo projít v kanceláři, kde se zeptal kolegy, to ho může při práci z domova vyřadit i na několik hodin z činnosti,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. „Zvyšování uživatelských znalostí zaměstnanců se firmám určitě vyplatí, protože lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou či základními programy typu MS Office.“

Pozor na bezpečnost

Podle průzkumu společnosti Safetica používá 75 % zaměstnanců k práci také svá soukromá zařízení. To spolu s nedostatečným proškolením a neopatrností uživatelů přináší útočníkům velké výhody. Kombinace slabšího zabezpečení zařízení používaných pro práci z domova a podceňování důkladného školení v otázkách bezpečnosti představuje největší bezpečnostní rizika práce z domova.

„Na práci z domova už je většina firem připravená, ale stále řada z nich nevyužívá bezpečné a efektivní nástroje. Je třeba stále připomínat, že vedle efektivity práce je stěžejní bezpečnost, využívání zajištěných způsobů komunikace a důkladné prověření nových programů a systémů, než je zaměstnavatelé zpřístupní či povolí užívat zaměstnancům. Edukace a kontrola pracovníků v této oblasti je nezbytnost,“ upozorňuje Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion centra Accenture.

Jeden podpis, prosím

Mezi nepříjemnými komplikacemi, které home office přináší, nelze zapomínat ani na problémy s úkony, jako jsou například podpisy smluv, předávacích protokolů, objednávek a dalších dokumentů.

Rychlým, a z právního pohledu zcela závazným řešením, je digitální podpis. Je vhodný pro urychlení jakéhokoli právního úkonu, který vyžaduje podpis, a to i v běžných podmínkách. O to více nachází využití v době, kdy mnoho zaměstnanců pracuje vzdáleně ze svých domácích kanceláří.

Zdroj: TZ Profesia CZ + TZ Audiopro + TZ Gopas + TZ Cyber Fusion Center Accenture

Autor článku: Lenka Šmídová