Jak na to, 14. 8. 2022

Foto: Shutterstock

Podle Portálu nehod prudce roste podíl nehod elektrokol na celkovém počtu nehod cyklistů. Navíc téměř každý druhý karambol na elektrokole má na svědomí cyklista ve věku 54–73 let. Nejčastějším důvodem je nezvládnutí jízdy a rychlosti elektrokola.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Před pár lety o nich nikdo neslyšel a nyní jsou hitem. Jde o elektrokola, kterých je na českých silnicích, polních cestách a cyklostezkách stále více. A změnily nejen komunitu cyklistů a cykloturistů, ale promluvily i do nehodových statistik. Podle analýzy Portálu nehod totiž prudce roste počet nehod právě u cyklistů na elektrokolech. Například v roce 2021 jich bylo ve srovnání s rokem 2018 až 2,5x více. A s tím jde ruku v ruce i to, že roste jejich podíl na celkovém počtu nehod cyklistů. V loňské roce tvořily nehody na elektrokolech již přes 11 % všech nehod cyklistů u nás.

A nehody elektrokol promlouvají i do škod, které řeší pojišťovny. Za škodu způsobenou řidičem elektrokola odpovídá jeho provozovatel. Těžší a rychlejší elektrokola s rychlostí nad 25 km/h jsou navíc brána jako vozidla, resp. moped, podléhající registraci s povinností uzavřít na ně povinné ručení. Na ostatní se tzv. povinné ručení nevztahuje a vzniklé škody musí hradit provozovatel.

„Řidiči elektrokol by se tedy měli mít na pozoru a myslet na to, že je dobré mít sjednané pojištění běžné občanské odpovědnosti s dostatečnými limity pojistného plnění, ze kterého může být uhrazena vzniklá škoda poškozenému,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Rychlejší a těžší

Dobrý sluha, zlý pán – toto osvědčené rčení platí i o elektrokolech. Díky tomu, že se nemusíme spoléhat jen na energii a vytrvalost svých svalů, dávají možnost užit si cykloturistiku i těm z nás, kdo by si na klasickém kole na delší trasy a terénní převýšení netroufali. Bohužel rychlost a váha elektrokola mění v porovnání s klasickým jízdním kolem také jeho jízdní vlastnosti a dynamiku jízdy. A to se někdy obrací proti samotným cyklistům – a nejvíce na to doplácí senioři, kteří rychlou jízdu na těžším elektrokole někdy nezvládnou.

Analytici Portálu nehod se proto podívali na věkové rozložení cyklistů, kteří měli nehodu. U klasických kol má největší podíl na nehodách věková skupina 39–45 let – tedy aktivní lidé v aktivním věku, které ať již na silničních, trekingových, či horských kolech potkáváme o víkendech asi nejvíce. Naproti tomu na nehodách elektrokol má největší podíl seniorská generace. Je až překvapující, jak výrazný podíl na nehodách má. Téměř 52 % nehod cyklistů na elektrokolech způsobili lidé ve věku od 54 do 73 let. Přitom samotná věková kategorie 67–73 let má na svědomí 20 % nehod elektrokol způsobených cyklistou.

„Když jsme se podívali na čísla nehodovosti elektrokol podle věku účastníka, zjistili jsme, že každou druhou kolizi zaviní lidé ve věku od 54 do 73 let. Naopak u klasických kol nehodovost od tohoto věku klesá, protože tento dopravní prostředek senioři už často opouští. Elektrokola sice nabízí starším lidem možnost prodloužení aktivního trávení volného času, ale neměli by podceňovat opatrnost a kvalitní bezpečnostní výbavu, vzhledem k tomu, že riziko nehody je v této věkové kategorii výrazně vyšší,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Nezvládnutá jízda

Pokud se podíváme na příčiny karambolů, je jednoznačně vidět, že nehodám na elektrokolech dominuje nezvládnutí jízdy. Zde se projevuje nejen vyšší průměrný věk uživatelů elektrokol, ale i jeho jízdní vlastnosti (rychlost a váha elektrokola), kdy je zvládnutí takového kola náročnější pro každého.

U elektrokol je znatelný nárůst podílu nehod zaviněných rychlostí. Ten je v jejich případě 21 %, u ostatních kol 16 %. Na druhou stranu se pozitivně projevuje i to, že elektrokola řídí starší a rozvážnější cyklisté se znalostí dopravních předpisů. Klesá u nich totiž v porovnání s klasickými koly podíl nehod zaviněných nedáním přednosti ze strany cyklistů,“ řekl Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.

Zdroj: TZ Portál nehod /  Česká kancelář pojistitelů

Autor článku: Lenka Šmídová