Zdroje antioxidantů, které byste měli zařadit na talíř

Jak na to, 31. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Chcete se těšit ze silné imunity i nižší pravděpodobnosti chronických chorob? Pozvěte ke svému stolu antioxidanty! Plnými doušky je načerpáte z brokolice, červené řepy, hořké čokolády a borůvek.

Proč se okolo antioxidantů točí taková pozornost? Tyhle látky chrání integritu buněk tím, že eliminují škodlivé účinky volných radikálů, jež stojí za oxidačním stresem i zvýšeným rizikem mnoha chronických chorob, a to včetně diabetu, kardiovaskulárních onemocnění i rakoviny. Antioxidanty jsou pověstné i tím, že posilují imunitu a zpomalují biologický proces stárnutí. Chcete jich ze stravy čerpat co možná nejvíce? Pak se soustřeďte na tyhle potraviny!

Oregano, nedocenitelný klenot

Oreganu se takřka zázračná moc připisuje od nepaměti. Rostlina známá i pod pojmem dobromysl podporuje chuť k jídlu a pomáhá proti kašli, zatímco urychluje léčbu vnitřních infekcí, bolestí zubů i střevních potíží. Ocení ji však i lidé, které často sužuje migréna či špatné psychické rozpoložení. Pokud jde o výše zmíněné léčivé sloučeniny, těch vám tato zázračná bylinka nabízí skutečně požehnané množství, proto na ni při vaření rozhodně nezapomínejte.

Hořká čokoláda. A to vážně

Všechny příznivce kvalitní tmavé čokolády jistě potěší skutečnost, že uvedená sladkost má antioxidantů doslova na rozdávání. Tedy alespoň podle mínění vědců, kteří si její nutriční profil dokonce spojují s lepším trávením, regulací cholesterolu, ochranou pokožky před UV zářením a podporou mozkových funkcí.

Borůvek není nikdy dost

Ať už čerstvé či sušené, fialové lesní plody jednoznačně patři na seznam nejbohatších zdrojů jmenovaných potřebných sloučenin. Důvodů, proč si na nich pochutnávat pravidelně, je ale víc. Borůvky snižují hladiny stresového hormonu kortizolu a předchází depresím. Působí také silně protizánětlivě a zabodují při střevních obtížích, přičemž normalizují krevní tlak a hrají důležitou roli v prevenci cukrovky.

Co dalšího si připsat na nákupní seznam?

Z uvedených zprostředkovatelů antioxidantů jste si nevybrali? Nevadí, jejich úroveň v systému můžete vyladit i konzumací kapusty, špenátu, jahod, červené řepy, brokolice nebo fazolí. Skvělou zásobárnou je i rakytník, kakao, zelený čaj a červené víno.