Usnadněte si, 7. 3. 2024

Foto: Shutterstock

Přesunout hodiny cizího jazyka do tělocvičny? Podle závěrů amerických odborníků to může být dobrý nápad. Jejich studie na dětech mezi 6 a 12 lety totiž ukázala, že děti, které se po lekci nových slovíček pustily do aerobní aktivity – konkrétně plavání – si daná slovíčka výrazně lépe zapamatovaly. Příznivý vliv aerobního cvičení na schopnost zapamatovat si nová slovíčka již předtím naznačily i studie prováděné na dospělých.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

To, že jsou fyzické aktivity prospěšné pro naše tělo, ví každý. Kromě toho také řada studií prokázala, že je cvičení, zvláště to aerobní, skvělé i pro mozek: zvyšuje činnost srdce, takže mozek dostává více kyslíku, navíc se při něm vyplavují hormony, které poskytují výborné prostředí pro růst nových mozkových buněk, a také stimuluje vznik nových spojů mezi neurony.

Zvýšení mozkové aktivity studie zaznamenaly nejen při samotném cvičení, ale i po něm. A podle nedávné studie výzkumníků z americké University of Delaware publikované v odborném žurnále Journal of Speech Language and Hearing Research mohou některé druhy cvičení pomáhat i v akvizici jazyka u dětí.

Nechte je zaplavat si

V rámci svého výzkumu tým odborníků zapojil 48 dětí ve věku od 6 do 12 let. Děti se nejprve naučily nová slovíčka a následně si buď 3 minuty vymalovávaly omalovánky, na 3 minuty si zaplavaly, anebo 3 minuty cvičily speciální kruhový trénink ve stylu CrossFit. Po těchto aktivitách následoval test obsahující naučená slovíčka, přičemž děti, které si zaplavaly, jej zvládly o 13 % lépe než děti, které si malovaly nebo cvičily ve stylu CrossFit. Podle výzkumníků bylo plavání efektivnější vzhledem k tomu, že se jedná o aerobní aktivitu, která sama o sobě navíc nespotřebovává příliš mentální energie. A tu tudíž mozek může využít jinde.

„Již dřívější studie prováděné na dospělých potvrdily, že cvičení při učení se jazyka opravdu může pomoci. Zlepšuje schopnost zapamatovat si nová slovíčka a také si je v paměti udržet. Nová studie nyní ukazuje, že totéž velmi dobře funguje i u dětí, pokud se jedná o fyzickou aktivitu, kterou děti dokážou provádět automatizovaně, bez většího soustředění a zapojení mozku,“ komentuje Kamil Kavečka, zakladatel a majitel online jazykových platforem, které se věnují výuce angličtiny u dětí i dospělých.

Vyučujícím jazyka se tím nabízejí nové možnosti, jak dětem učení se nových slovíček usnadnit. „Plavání bezprostředně po učení se slovíček například ve školním nebo domácím prostředí příliš nepřichází v úvahu, lze ovšem vyzkoušet jiné aerobní aktivity,“ doporučuje Kamil Kavečka.

Zdroj TZ Kideo.cz + Teheso.cz

Citovaný výzkum: Journal of Speech Language and Hearing Research

Štítky: děti , studium

Autor článku: Radek Kovář