To, že jsou fyzické aktivity prospěšné pro naše tělo, ví každý. Kromě toho také řada studií prokázala, že je cvičení, zvláště to aerobní, skvělé i pro mozek: zvyšuje činnost srdce, takže mozek dostává více kyslíku, navíc se při něm vyplavují hormony, které poskytují výborné prostředí pro růst nových mozkových buněk, a také stimuluje vznik nových spojů mezi neurony.
Zvýšení mozkové aktivity studie zaznamenaly nejen při samotném cvičení, ale i po něm. A podle nedávné studie výzkumníků z americké University of Delaware publikované v odborném žurnále Journal of Speech Language and Hearing Research mohou některé druhy cvičení pomáhat i v akvizici jazyka u dětí.
Nechte je zaplavat si
V rámci svého výzkumu tým odborníků zapojil 48 dětí ve věku od 6 do 12 let. Děti se nejprve naučily nová slovíčka a následně si buď 3 minuty vymalovávaly omalovánky, na 3 minuty si zaplavaly, anebo 3 minuty cvičily speciální kruhový trénink ve stylu CrossFit. Po těchto aktivitách následoval test obsahující naučená slovíčka, přičemž děti, které si zaplavaly, jej zvládly o 13 % lépe než děti, které si malovaly nebo cvičily ve stylu CrossFit. Podle výzkumníků bylo plavání efektivnější vzhledem k tomu, že se jedná o aerobní aktivitu, která sama o sobě navíc nespotřebovává příliš mentální energie. A tu tudíž mozek může využít jinde.
„Již dřívější studie prováděné na dospělých potvrdily, že cvičení při učení se jazyka opravdu může pomoci. Zlepšuje schopnost zapamatovat si nová slovíčka a také si je v paměti udržet. Nová studie nyní ukazuje, že totéž velmi dobře funguje i u dětí, pokud se jedná o fyzickou aktivitu, kterou děti dokážou provádět automatizovaně, bez většího soustředění a zapojení mozku,“ komentuje Kamil Kavečka, zakladatel a majitel online jazykových platforem, které se věnují výuce angličtiny u dětí i dospělých.
Vyučujícím jazyka se tím nabízejí nové možnosti, jak dětem učení se nových slovíček usnadnit. „Plavání bezprostředně po učení se slovíček například ve školním nebo domácím prostředí příliš nepřichází v úvahu, lze ovšem vyzkoušet jiné aerobní aktivity,“ doporučuje Kamil Kavečka.
Zdroj TZ Kideo.cz + Teheso.cz
Citovaný výzkum: Journal of Speech Language and Hearing Research