Jak na to, 16. 9. 2022

Foto: Shutterstock

Cirkulární ekonomika je možná pojem, který jste stejně jako spousta dalších Čechů ještě neslyšeli. Jeho principy ale začíná využívat řada firem – a nejspíš už i vy. Repasované telefony, oblečení z druhé ruky, přečtené knihy nebo opravený nábytek, to všechno totiž pod pojem patří. Proč je cirkularita novým trendem a jak může šetřit vaši peněženku?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Cirkularita je založená na zpracovávání již použitých nebo nepotřebných výrobků tak, aby mohly znovu dělat radost někomu dalšímu. Dříve se kladl důraz zejména na třídění a recyklaci, dnes ale vidíme, že ani toto nestačí. Například v roce 2021 vytřídil každý Čech téměř 72 kg odpadu, ale například plastu, na který je kladen velký důraz, bylo pro výrobu nových produktů jen 43 %. Cílem cirkularity je proto ukázat, že se dají nepotřebné věci a materiály efektivně využívat ještě předtím, než skončí v kontejneru.

Podle mezinárodního průzkumu Consumer Sustainable Behavior Index (CSBI) Češi považují odpovědné hospodaření s odpady za hlavní způsob ochrany planety, a možná proto se začíná cirkulární ekonomice v Česku dařit. Kromě toho je to skvělý způsob, jak šetřit peníze – ať už prodejem nepotřebného či nákupem levnějšího zboží.

Výhody pro firmy i zákazníky

Firem, které své podnikání zakládají na principu cirkularity přibývá a zákazníci si toho začínají všímat. Nakupování v second handech už dávno není něco, co byste měli skrývat, ale právě naopak. A dnes už to je kromě oblečení i spousta dalších produktů, které si můžete díky jejich výjimečnosti, výhodné ceně i nižšímu dopadu na planetu zamilovat.

Telefony s prodlouženou životností

Cirkularita už se dávno netýká jen oblečení a toho si všimla například společnost Swappie, která se zaměřila na repasování iPhonů. Díky kvalitě služby se z ní stala nejrychleji rostoucí evropská společnost roku 2022 a jejím cílem je snížit množství elektroodpadu, jehož produkce se v Česku i na světě neustále zvyšuje. A jak se na něm podílí telefony? Např. v roce 2020 dosáhly emise z telefonů výše 125 megatun, což pro představu odpovídá 31,5 uhelným elektrárnám běžícím po dobu 1 roku nebo využití 289 milionů barelů nafty. Nespornou výhodou je ale kromě udržitelnosti také to, že telefony můžete nakoupit až o 40 % levněji a šetřit tak nejen přírodu, ale i své finance. Navíc firma ručí za jejich kvalitu, a to roční zárukou.

Nábytek, který dostává druhý život

Originální kousky nábytku lze objevit také v online bazarech či internetových aukcích. Chce to trochu trpělivost a štěstí, ale výsledek stojí za to. Klíčové je ujasnit si, co přesně hledáte a lokalitu, kam jste ochotni pro vysněný kousek dojet. Pokud hledáte spíše novější nábytek ve standardizované kvalitě, můžete zkusit třeba nabídku řetězce prodejen Ikea. Společnost si všimla, že se každý rok vyhodí miliony kusů použitého nábytku, a tak zavedla službu Druhý život nábytku. Od svých zákazníků výrobky odkupuje a následně je prodává za výhodnější cenu. Pokud tak pořizujete nové vybavení do bytu, může se vám Ikea určitě hodit.

Slupky, na kterých si pochutnáte

Zní to možná zvláštně, ale své využití našly i ovocné a zeleninové slupky a dužina, které vznikají při zpracování čerstvých UGO šťáv. Díky spojení s Biopekárnou Zemanka totiž z dříve nepotřebné suroviny vznikají chutné cirkulární sušenky a krekry s různými příchutěmi. Svou chvilku slávy pak kromě ovoce a zeleniny získává díky dalšímu využití ve slaných krekrech i pivovarské mláto, které vzniká při vaření piva z Plzeňského prazdroje.

Bedýnky se zeleninou i květinami

Další firmou, která se snaží bojovat s produkováním zbytečného odpadu, je Lidl. Kromě toho, že spolupracuje s potravinovými bankami a zoologickými zahradami si jeho zákazníci oblíbili také bedýnky s ovocem, zeleninou a květinami, které seženou za 25 korun. V balení jsou totiž nepoškozené kusy, které už se ale nemohou dále prodávat (např. protože mají poškozený obal). Firma tak nemusí potraviny vyhazovat a vám může tato možnost ušetřit hodně peněz.

Knížky putující k nadšeným čtenářům

V Česku si lidé zamilovali také službu Knihobot, která funguje jako tržiště s knihami. Čtenáři mohou pomocí formuláře zaregistrovat své knihy, které už nepotřebují, a pošlou je do Knihobotu. Ten je uskladní, nabídne dalším uživatelům, a když je prodá, rozdělí se s původním majitelem o výdělek. Kromě toho, že tedy můžete poslat své přečtené knihy dalším čtenářům, zde můžete nakoupit za výhodnější ceny, nebo dokonce objevit ty, které už se jinde neprodávají. Služba funguje i přes e-shop, takže je dostupná po celé republice.

Zdroje: TZ Swappie + IKEA + Biopekárna Zemanka + Lidl + Knihobot

Autor článku: Petra Chmelová